2024

Galerij Prins Willem V, Den Haag

Galerij Prins Willem V is het eerste museum van Nederland. In 1774 kon het publiek voor het eerst kennismaken met de stadhouderlijke collectie van Prins Willem V in een nieuwe galerij aan het Buitenhof in Den Haag. De galerij is daarna talloze malen gesloten en weer heropend. De laatste restauratie en herinrichting dateert van 2010. Sinds 1977 is het een onderdeel van het Mauritshuis. Er is een ambitie binnen het Mauritshuis om weer nieuw leven in de Galerij te blazen door een vernieuwde inrichting, een inclusief publieksprogramma en een betere toegankelijkheid en bekendheid. Frens & Co. is gevraagd als kwartiermaker om hiervoor een plan van aanpak te ontwikkelen.

2023

Arcadia, Leeuwarden

Arcadia was een 100-daags cultureel programma dat plaatsvond in de provincie Fryslân van 6 mei tot en met 1 augustus 2022. Het evenement, gecreëerd door Nederlandse en internationale kunstenaars, prikkelde de zintuigen met theater, dans, zang. Fotografie, lezingen discussies, wandelingen, beeldende kunst, literatuur en poëzie.

Voor de volgende editie van 2025 werd Frens & Co. in 2023 gevraagd om de samenwerking en effectiviteit op het gebied marketing te evalueren met de drie betrokken partijen: Arcadia, Gemeente Leeuwarden en de Provincie Fryslân. Dit onderzoek leidde tot een analyse en advies.

Ministerie van Koninkrijksrelaties, Den Haag

In 2025 wordt herdacht dat op Sint-Eustatius 250 jaar geleden het ‘First Salute’ klonk: een begroeting door de Nederlandse Republiek aan een Amerikaans schip dat de haven van Sint-Eustatius binnenvoer. Door dit welkomstschot werd Nederland het eerste land dat de jonge Amerikaanse republiek erkende. Deze herdenking wordt aangegrepen om grote investeringen te doen op het eiland op het gebied van erfgoed, cultuur, natuur en toerisme. Frens & Co. is in 2023 door de Staatssecretaris Koninkrijksrelaties gevraagd om hier onderzoek naar te doen. Medio 2023 is een eerste scan gepresenteerd. Vervolgens is Frens & Co. in 2023 en 2024 betrokken bij studies naar haalbaarheid, partnerships, fondsenwerving en uitvoering van het plan. Doel is een duurzame bezoekerseconomie voor het eiland te ontwikkelen.

Het Mauritshuis

Koninklijk Kabinet van Schilderijen, Den Haag

Frans van der Avert werd medio 2023 gevraagd om tijdelijk leiding te geven aan de afdeling Business Development van het Mauritshuis. Deze afdeling, met acht medewerkers, is verantwoordelijk voor sponsoring, fondsenwerving, legaten, Fondsen op Naam, vrienden, licensing, sales, events en is het contact voor de verschillende steunstichtingen in binnen- en buitenland. Deze opdracht liep af op 1 februari 2024.

Museum Van Loon, Amsterdam

Frens & Co. werd in november 2023 gevraagd om een bijdrage te leveren aan het ondernemingsplan 2025-2028 van Museum Van Loon, dat als basis diende voor een aanvraag voor vierjarige subsidie bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Frens & Co. schreef het marketing en communicatieonderdeel van het plan. De aanvraag is op 31 januari 2024 ingediend.

2022

Meyer Bergman Erfgoed Groep

Paleis Soestdijk: strategie & advies

In het eerste kwartaal van 2022 was Frens & Co nog betrokken bij Paleis Soestdijk als adviseur, met name voor het bestemmingsplantraject en de ophanden zijnde uithuizing van de collectie meubelen en schilderijen.

Amsterdam Museum

Adviseur Capital Campaign

Het Amsterdam Museum gaat verbouwen! De plannen voor het vernieuwde museum aan de Kalverstraat zijn ambitieus en vernieuwend. Het museum krijgt een open, heldere structuur en wordt straks een bruisende plek waar het Amsterdam van gisteren, vandaag en morgen centraal staat. Frens & Co. denkt vanaf 2022 mee over de Capital Campaign voor het museum. Er wordt gezocht naar bijdragen van fondsen, bedrijven en particulieren.

Gemeente Utrecht

Kwartiermaker National Health Week

Utrecht Science Week op het Science Park, Dutch health week, Wellbeing week, Dutch health hub in de Jaarbeurs, Healthy urban living, We-health. Utrecht is nu al de stad waar niet alleen gezond stedelijk leven de ambitie is, maar waar kennisinstellingen, overheden en bedrijfsleven dat ook uitdragen, nationaal en internationaal.

Stel nu dat die kracht van die verschillende Utrechtse, (inter)nationaal opererende netwerken, evenementen, innovatiepartners op het gebied van gezondheid bij elkaar zou worden gebracht en hun kennis, producten en diensten zichtbaar kunnen maken in een breed voor publiek toegankelijk evenement? Gebruikmakend van de netwerken en kracht van het concept en de partners van de Utrecht Science Week en Dutch Health Hub, maar nog veel breder van de kracht van partners in de regio die onderscheidend zijn op het thema gezondheid en/of daarop creatief kunnen programmeren. Een publiek toegankelijk evenement vol ‘showcases’, ontmoeting, debat, beleving en innovaties op het gebied van Gezond Stedelijk Leven.

Frens & Co. is gevraagd om als verkenner de mogelijkheden te onderzoeken voor een dergelijke week. Het onderzoek werd afgerond eind 2023.

Museum M, Almere

Strategisch adviseur

In Almere worden plannen ontwikkeld voor een nieuw kunstmuseum voor de stad en voor de Provincie Flevoland. Er zijn grote groei-ambities in deze regio. Daar hoort ook een volwassen culturele infrastructuur bij zoals dit nieuwe museum. Een museum van, voor en door de stad. Met kunst die je omarmt en niet op een sokkel staat. Op dit moment wordt het businessplan voor het museum gemaakt. De gemeenteraad besluit uiteindelijk of de plannen voor het museum doorgaan. Frens & Co. werd in 2022 gevraagd om te adviseren in de communicatie, en met name de storytelling over dit museum.

2021

Stedelijk Museum Breda

Project Breda, Nassau & de Lage Landen

Frens & Co werd in 2021 gevraagd om mee te denken en een concept projectplan te schrijven over dit bijzondere project. Het projectplan vormt de basis voor een intensieve samenwerking tussen Stedelijk Museum Breda, Breda Marketing, de Grote Kerk Breda, diverse andere culturele instellingen en initiatieven zoals Crossmark en ondernemend Breda. Gezamenlijk verbinden ze het erfgoed met de combinatie- en innovatiekracht van de stad om de komende zevende jaar tot een kwalitatief en vernieuwend (culturele) aanbod en programma in de stad en regio te komen. Hierdoor worden cultuurmarketing ontwikkeld en geïntegreerd en door de brede positionering van Breda wordt de stad Breda nationaal en internationaal zichtbaar in de markt te gezet. Het gaat om een duurzame strategie voor de huidige én toekomstige generaties, waarin het historisch en hedendaags Breda culturele aanbod op creatieve wijze mensen, ideeën en projecten worden ‘verbonden en verbreedt’ om vernieuwing, kwaliteit en internationalisering aan te jagen.

Alkmaar Marketing

Masterclass City Marketing

Frens & Co werd in 2021 gevraagd om voor het team van Alkmaar Marketing een masterclass te leiden en samen te stellen over de principes van citymarketing en de toepassing daarvan op de situatie in Alkmaar.

Meyer Bergman Erfgoed Groep

Paleis Soestdijk: interim-directeur

Paleis Soestdijk staat aan de vooravond van een grootscheepse renovatie. Frens & Co. was in 2021 betrokken bij Soestdijk als interim-directeur en begeleidde mede het complexe proces van het bestemmingsplan voor het landgoed.

Frans van der Avert
Meer weten?
 
Bel of e-mail Frans
+31 6 5464 4060 / frans@frensenco.nl
Frens & Co
Frens & Co